Hvis du tænker på en typisk gamer, er billedet af en person, der er koblet til en PlayStation 5 eller en kraftig pc, måske det første, der dukker op i tankerne. På en måde er det sandt, men i forhold til rå statistik ville en “typisk” gamer slet ikke bruge disse enheder. De fleste videospil spilles f.eks. på smartphones i dag, og markedet for mobilspil har den største andel af sektorens indtægter.
Alligevel er det interessant at bemærke, hvilken retning spilindustrien bevæger sig i. Chefen for Xbox og Microsoft Gaming, Phil Spencer, har talt åbent om en fremtid, hvor man kan få adgang til Xbox-spil overalt og på alle enheder. Det kan virke selvdestruktivt for en virksomhed, der sælger konsoller, men Spencer har været positiv over for ideen. Som han ser det, vil spilverdenen være bedre tjent med at købe abonnementer – Xbox Game Pass – hvor spillerne kan få adgang til spil på en hvilken som helst enhed.
Det er normalt at få adgang til Netflix og casinospil på alle enheder – hvorfor ikke videospil?
Intet af dette burde være overraskende. Du kan f.eks. få adgang til din Netflix-konto, uanset hvor du er. Hvis du spiller på et online casino, kan du få adgang til din konto og alle spillene på mobil, tablet og pc. At have et bestemt stykke hardware for at få adgang til underholdning føles forældet, så det føles normalt, at spilindustrien vil følge efter.
Selvfølgelig er der et argument for, at spillere har brug for kraftig hardware for at få de bedste spiloplevelser. Der er en vis sandhed i det, men kun til en vis grænse. Ja, det er sandt, at en kraftig specialiseret gaming-pc er et godt valg for gamere, der ønsker high-end performance, men forskellen i oplevelsen er uden tvivl kun marginal. Professionelle gamere har måske brug for specialudstyr, men flertallet har det ikke.
Vi har også set beviser på dette på markedet for smartphone-gaming. I løbet af det sidste årti har vi set en stigning i antallet af specialiserede gaming-telefoner, hvor mærker som Blackshark, Asus ROG Phone og Red Magic har solgt højtydende gaming-telefoner. Markedet for disse dyre enheder forblev en niche, men vi har også bemærket, at Apple og Google er begyndt at optimere deres smartphones til gaming, hvilket gør behovet for at købe en specialiseret enhed næsten forældet.
Spiludvikling kan fokusere mindre på ressourcekrævende spil
Et vigtigt punkt at understrege er, at dette skift også vil påvirke, hvordan spil udvikles. For at forklare det skal du tænke på, at spiludviklerne er klar over, at færre mennesker køber konsoller – det gælder, når man ser på salget af PS5 og Xbox Series X i forhold til tidligere versioner. Udviklerne vil bemærke, at flere spillere får adgang til spil via streaming og vil skabe spil, der er mindre hardwareafhængige. I nogle tilfælde sker det allerede.
Det er måske for tidligt at sige, at vi ikke kommer til at se en PlayStation 6. Det er stadig i spilvirksomheders som Sonys interesse at sælge dyr hardware til spillere. Men udviklingen i branchen går stærkt i retning af at gøre spil tilgængelige overalt. Computerchips er blevet mindre og mere kraftfulde, og du kan få adgang til næsten alle spil fra skyen, så det føles normalt, at du vil kunne spille, hvor du vil, når du vil, på hvilken som helst enhed, du vil. Der kommer nok en PlayStation 6, men måske ikke en PlayStation 7.